Welkom bij het deel ‘PATIENTENINFORMATIE op onze website. In dit onderdeel kan u de noodzakelijke en praktische informatie vinden aangaande raadplegingen bij onze artsen, een opname in het ziekenhuis (al dan niet met operatieve ingreep) en enkele nuttige documenten.

Voor specifieke informatie over een welbepaalde orthopedische aandoening verwijzen wij u graag naar het onderdeel gewrichten op deze website.

Wenst u contact op te nemen met één van onze medewerkers of een afspraak te maken dan kan u hier terecht.

Terug naar boven

Heeft u een orthopedisch probleem en wenst u bij een van onze specialisten op raadpleging te komen, dan heeft u de keuze uit 6 verschillende locaties, afhankelijk van de arts en het tijdstip dat u wenst te komen.

Wanneer u een afspraak maakt, zal u duidelijk worden meegedeeld waar de raadpleging zal doorgaan. Bij twijfel kan u altijd een van onze medewerkers contacteren.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende locaties met telkens een praktische beschrijving om zo vlot mogelijk op uw afspraak te geraken.

  • Polikliniek Gent Sint-Denijslaan
  • AZ Maria Middelares
  • Medisch Centrum Maria Middelares Gentbrugge
  • Medisch Centrum Wetteren
  • Consultaties Evergem
  • Consultaties Gavere

Polikliniek Gent Sint-Denijslaan

Polikliniek Gent Sint-Denijslaan

Hier bevindt zich ons centraal secretariaat en worden er raadplegingen gedaan door al onze specialisten. De polikliniek bevindt zich in de Sint-Denijslaan 351 te 9000 Gent aan de achterkant van het Station Gent Sint-Pieters. Toon adres in Google Maps.

De polikliniek bestaat uit een gelijkvloers en een eerste verdieping met verschillende consultatieruimten en een tweede verdieping met daar de afdeling radiologie (voor röntgenfoto’s of echografie) en het secretariaat orthopedie.

De polikliniek is vlot toegankelijk voor anders-validen en rolstoelgebruikers. Er is tevens een lift in het gebouw om naar de eerste of tweede verdieping te gaan.

PARKEREN

Vóór de polikliniek is er mogelijkheid tot gratis parkeren voor patiënten (parking met een tiental plaatsen). Mocht er op de privé-parking geen plaats meer zijn, vergeet dan niet dat parkeren op straat betalend is.

AANMELDEN

Wanneer u binnenkomt via de centrale deur van de polikliniek kan u zich aanmelden aan het algemene secretariaat op het gelijkvloers. De secretaresse zal u laten weten in welke wachtruimte u kan plaatsnemen. Eens u in de juiste wachtruimte bent, kan u gerust gaan zitten en wachten tot de specialist u komt halen.

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Aan het einde van de raadpleging kan u afrekenen met de specialist zelf. Op heden kan er ENKEL CASH betaald worden. De mogelijkheden om elektronisch te betalen worden momenteel verder uitgewerkt.

Al onze specialisten werken niet-geconventioneerd.

Wanneer er bijkomend aan de consultaties nog röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, zal u gevraagd worden dit aan de balie van de radiologie af te rekenen. Hier kan u kiezen om contant of met de bankkaart te betalen.

VERVOLGAFSPRAAK

Indien er na uw consultatie nog een vervolgafspraak moet voorzien worden, of extra onderzoeken (zoals bijvoorbeeld een scan) moeten afgesproken worden, kan u hiervoor terecht op de tweede verdieping bij het SECRETARIAAT ORTHOPEDIE. Een van onze medewerkers zal daar voor u de nodige afspraken en onderzoeken afspreken.

AZ Maria Middelares

In het Algemeen Ziekenhuis Maria Middelares worden naast alle operatieve ingrepen ook raadplegingen gedaan door al onze specialisten. Het ziekenhuis bevindt zich langs de ringvaart op het adres: Buitenring Sint-Denijs 30 te 9000 Gent. Er is ook een ingang via de Kortrijksesteenweg 1086. Toon adres in Google Maps

AZ Maria Middelares

PARKEREN

Wanneer u binnenrijdt neemt u een parkeerticket aan de slagboom. U heeft de mogelijkheid om te parkeren (betalend-met parkeerticket) op de PARKEERTOREN of de parking ONDER het ziekenhuis.

AANMELDEN

AZ Maria Middelares

Wanneer u binnenkomt via de HOOFDINGANG kan u zich aanmelden aan de ONTHAALBALIE of aan een van de AANMELDKIOSKEN met uw paspoort.

Wanneer u voor het eerst in het ziekenhuis op consultatie komt, kan u best aanmelden aan de onthaalbalie. Men zal dan een elektronisch dossier voor u aanmaken en u vertellen in welke wachtruimte u kan plaatsnemen. Wanneer u al eens in het ziekenhuis bent geweest hoeft u niet aan te schuiven aan de onthaalbalie, maar kan u zich rechtstreeks aanmelden aan een van de elektronische AANMELDKIOSKEN. Dit doet u door uw paspoort in de kiosk te steken en de instructies op het scherm te volgen. Op het aanmeldscherm zal verschijnen in welke wachtzaal u moet plaatsnemen. Er zal tevens een etiket afgeprint worden waarop deze gegevens vermeld staan. De polikliniek Orthopedie bevindt zich aan GATE F, met verschillende wachtzalen (bvb. Wachtzaal F2A, F2B, F3C, …) Eens u in de juiste wachtruimte bent, kan u gerust gaan zitten en wachten tot de specialist u komt halen.

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Alle raadplegingen in het ziekenhuis worden automatisch gefactureerd via een centraal systeem. U hoeft dus niet onmiddellijk te betalen aan het einde van uw consultatie. U ontvangt binnen de 3 maanden een factuur bij u thuis. Een standaard consultatie kost u ongeveer € 45 à € 50. Wanneer er bijkomend aan de consultaties nog röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, zal u gevraagd worden dit aan de balie van de radiologie af te rekenen. Hier kan u kiezen om contant of met de kaart te betalen.

BIJKOMENDE ONDERZOEKEN/BEELDVORMING

Wanneer er bijkomende röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, kan u hiervoor terecht op de dienst radiologie. Deze bevindt zich aan GATE C. Gewone röntgenfoto’s en echografieën kunnen vaak onmiddellijk gebeuren waarbij het resultaat direct naar de specialist wordt doorgestuurd.

Wanneer een bijkomende scan gemaakt moet worden (CT-scan of NMR-scan) dient hiervoor eerst een afspraak te worden gemaakt, met nadien een controle-consultatie bij de specialist ter bespreking van de resultaten.

VERVOLGAFSPRAAK

Wanneer er nog een vervolgafspraak nodig is, kan u dit concreet afspreken met de specialist.

U kan ook steeds terecht bij ons secretariaat op volgend telefoonnummer: 09/225.58.71 of via email: msl.orthopedie@azmmsj.be.

Medisch Centrum Maria Middelares Gentbrugge (MCMM)

In het Medisch Centrum Maria Middelares Gentbrugge (het vroegere Sint-Jozef Ziekenhuis) kan u ook terecht voor een raadpleging orthopedie bij Dr. Vansintjan. Dit Medisch Centrum bevindt zich in de gerenoveerde gebouwen van het vroegere Sint-Jozef Ziekenhuis te Gentbrugge. Toon adres in Google Maps.

PARKEREN

Wanneer u binnenrijdt neemt u een parkeerticket aan de slagboom. U heeft de mogelijkheid om te parkeren (betalend-met parkeerticket) op de daartoe voorziene parkeerplaatsen.

AANMELDEN

Wanneer u binnenkomt via de HOOFDINGANG kan u zich aanmelden aan de ONTHAALBALIE. (In de toekomst zal het ook mogelijk zijn u aan een van de AANMELDKIOSKEN aan te melden met uw paspoort). Men zal dan een elektronisch dossier voor u aanmaken en u vertellen in welke wachtruimte u kan plaatsnemen. Eens u in de juiste wachtruimte bent, kan u gerust gaan zitten en wachten tot de specialist u komt halen. U hoeft zich niet aan te melden aan een secretariaat .

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Alle raadplegingen in het ziekenhuis worden automatisch gefactureerd via een centraal systeem. U hoeft dus niet onmiddellijk te betalen aan het einde van uw consultatie. U ontvangt binnen de 3 maanden een factuur bij u thuis. Een standaard consultatie kost u ongeveer € 45 à € 50. Wanneer er bijkomend aan de consultaties nog röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, zal u gevraagd worden dit aan de balie van de radiologie af te rekenen. Hier kan u kiezen om contant of met de kaart te betalen.

BIJKOMENDE ONDERZOEKEN/BEELDVORMING

Wanneer er bijkomende röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, kan u hiervoor terecht op de dienst radiologie. Deze bevindt zich in het Medisch Centrum zelf en staat duidelijk aangegeven op de signalisatie borden. Gewone röntgenfoto’s en echografieën kunnen vaak onmiddellijk gebeuren waarbij het resultaat direct naar de specialist wordt doorgestuurd.

Wanneer een bijkomende scan gemaakt moet worden (CT-scan of NMR-scan) dient hiervoor eerst een afspraak te worden gemaakt, met nadien een controle-consultatie bij de specialist ter bespreking van de resultaten.

VERVOLGAFSPRAAK

Wanneer er nog een vervolgafspraak nodig is, kan u dit concreet afspreken met de specialist.

U kan ook steeds terecht bij ons secretariaat op volgend telefoonnummer: 09/225.58.71 of via email: msl.orthopedie@azmmsj.be.

Medisch Centrum Wetteren

Het Medisch Centrum Wetteren bevindt zich in de Hendrik Consciencelaan 10 te 9230 Wetteren. Toon adres in Google Maps. Hier kan u terecht voor een afspraak bij Dr. Lootens of Dr. Byn.

PARKEREN

U kan in de straat zelf parkeren of op het Felix Bernaertsplein.

AANMELDEN

Wanneer u binnenkomt in het Medisch Centrum mag u rechtstreeks doorlopen en plaatsnemen in de wachtzaal. U hoeft zich niet aan te melden aan een secretariaat . De specialist komt u daar halen, wanneer u aan de beurt bent.

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Aan het einde van de raadpleging kan u afrekenen met de specialist zelf. Op heden kan er ENKEL CASH betaald worden. De mogelijkheden om elektronisch te betalen worden momenteel verder uitgewerkt.

Al onze specialisten werken niet-geconventioneerd.

Wanneer er bijkomend aan de consultaties nog röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, zal u gevraagd worden dit aan de balie van de radiologie af te rekenen. Hier kan u kiezen om contant of met de bankkaart te betalen.

BIJKOMENDE ONDERZOEKEN/BEELDVORMING

Wanneer er bijkomende röntgenfoto’s of een echografie nodig zijn, kan u hiervoor terecht net naast het Medisch Centrum bij Dr. Penne. Gewone röntgenfoto’s en echografieën kunnen vaak onmiddellijk gebeuren waarbij het resultaat direct naar de specialist wordt doorgestuurd.

Wanneer een bijkomende scan gemaakt moet worden (CT-scan of NMR-scan) dient hiervoor eerst een afspraak te worden gemaakt, met nadien een controle-consultatie bij de specialist ter bespreking van de resultaten.

VERVOLGAFSPRAAK

Wanneer er nog een vervolgafspraak nodig is, kan u dit concreet afspreken met de specialist.

U kan ook steeds terecht bij ons secretariaat op volgend telefoonnummer: 09/225.58.71 of via email: msl.orthopedie@azmmsj.be.

Consultaties Evergem

Voor een consultatie bij Dr. De Vil kan u ook terecht in de Reibroekstraat 19 te 9940 Evergem. Toon adres in Google Maps.

PARKEREN

Er is parkeermogelijkheid voorzien op het adres zelf. Parkeren op straat is betalend.

AANMELDEN

Wanneer u binnenkomt mag u rechtstreeks doorlopen en plaatsnemen in de wachtzaal. U hoeft zich niet aan te melden aan een secretariaat . De specialist komt u daar halen, wanneer u aan de beurt bent.

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Aan het einde van de raadpleging kan u afrekenen met de specialist zelf. Op heden kan er ENKEL CASH betaald worden. De mogelijkheden om elektronisch te betalen worden momenteel verder uitgewerkt.

Al onze specialisten werken niet-geconventioneerd.

BIJKOMENDE ONDERZOEKEN/BEELDVORMING

Wanneer een bijkomende onderzoeken nodig zijn (Röntgenfoto’s, echografie, CT-scan of NMR-scan) dient hiervoor eerst een afspraak te worden gemaakt, met nadien een controle-consultatie bij de specialist ter bespreking van de resultaten.

VERVOLGAFSPRAAK

Wanneer er nog een vervolgafspraak nodig is, kan u dit concreet afspreken met de specialist.

U kan ook steeds terecht bij ons secretariaat op volgend telefoonnummer: 09/225.58.71 of via email: msl.orthopedie@azmmsj.be.

Consultaties Gavere

Consultaties Gavere

Voor een consultatie bij Dr. Vansintjan kan u ook terecht op de consultaties in Gavere, Markt 24 te 9890 Gavere. Toon adres in Google Maps.

PARKEREN

Er is parkeermogelijkheid voorzien op Markt zelf (gratis parkeren) en er is een gehandicaptenparking net voor de deur.

AANMELDEN

U kan de praktijk binnenkomen door de voordeur zonder te bellen. Bel gerust aan aan de tweede deur om binnengelaten te worden. Wanneer u binnenkomt mag u rechtstreeks doorlopen en plaatsnemen in de wachtzaal (direct rechts wanneer u binnenkomt) of plaatsnemen op een van de stoelen in de gang. U hoeft zich niet aan te melden aan een secretariaat . De specialist komt u halen wanneer u aan de beurt bent.

Alle onze raadplegingen gebeuren op afspraak. Wij proberen zo goed mogelijk het afgesproken uur na te leven. Het kan uiteraard altijd dat een consultatie uitloopt omwille van een complex probleem dat iets meer tijd vergt dan gemiddeld wordt voorzien. Probeer daarom bij het maken van uw afspraak steeds zeer duidelijk te vermelden over welk probleem het gaat. Een eerste afspraak of een raadpleging voor een ‘tweede advies’ nemen bijvoorbeeld gemiddeld genomen meer tijd in beslag dan een controle-afspraak na een operatieve ingreep.

BETALEN

Aan het einde van de raadpleging kan u afrekenen met de specialist zelf. U kan cash betalen (bij voorkeur) of met uw bankkaart.

Al onze specialisten werken niet-geconventioneerd.

BIJKOMENDE ONDERZOEKEN/BEELDVORMING

Wanneer een bijkomende onderzoeken nodig zijn (Röntgenfoto’s, echografie, CT-scan of NMR-scan) dient hiervoor eerst een afspraak te worden gemaakt, met nadien een controle-consultatie bij de specialist ter bespreking van de resultaten.

VERVOLGAFSPRAAK

Wanneer er nog een vervolgafspraak nodig is, kan u dit concreet afspreken met de specialist.

U kan ook steeds terecht bij ons secretariaat op volgend telefoonnummer: 09/225.58.71 of via email: msl.orthopedie@azmmsj.be.

Terug naar boven

Wanneer u een operatie dient te ondergaan, zal deze uitgevoerd worden in het AZ Maria Middelares.

Hieronder vindt u een overzicht van het traject dat u doorloopt van diagnose over operatie tot postoperatieve controle.

  1. Preoperatieve raadpleging
  2. Preoperatieve onderzoeken
  3. Opname
  4. De operatie
  5. Postoperatief verblijf
  6. Ontslag
  7. Postoperatieve controle
1. De preoperatieve raadpleging

De indicatie voor een operatie wordt op de raadpleging gesteld. Wanneer er samen met de specialist wordt beslist dat een operatieve ingreep aangewezen is, zullen een aantal ‘routine-stappen’ doorlopen worden.

De dag van de ingreep wordt meestal afgesproken met u tijdens de consultatie. Mocht dit voor u of de specialist omwille van organisatorische redenen moeilijk zijn, kan de datum in tweede tijd vastgelegd worden door/via het secretariaat.

Een uitzondering hierop zijn spoedingrepen (zoals breuken) waarbij de patiënt meestal via spoedgevallen in het ziekenhuis opgenomen wordt.

De meeste ingrepen gebeuren onder een algemene verdoving, al dan niet in combinatie met een ruggeprik of zenuwblok. U krijgt tijdens de preoperatieve raadpleging een enveloppe mee met daarin enkele documenten die u informeren over een algemene anesthesie (foto van de enveloppe: INFORMATIEPAKKET OVER UW OPNAME MET GEPLANDE ANESTHESIE). In dit informatiepakket vindt u de volgende documenten

  • Onthaalbrochure (met bijlage)
  • Brochure ‘Meer weten over anesthesie’ (met bijlagen)
  • Liggingsplan AZ Maria Middelares

Het is van het allergrootste belang dat u de documenten invult die zich in deze enveloppe bevinden om op een zo veilig mogelijke manier een algemene narcose te ondergaan. Documenten die u zeker dient in te vullen zijn

  • Voorbereidende vragenlijst
  • Thuismedicatie-formulier
  • Geïnformeerde toestemminsformulier voor anesthesie en opvolging
  • Formulier ter weigering van bloed en/of bloedproducten

Vergeet ook zeker niet om uw naam en voornaam, telefoonnummer en het telefoonnummer van een contactpersoon op de enveloppe te schrijven.

De specialist zal met u bespreken of u nuchter dient te zijn bij opname of dat u nog een licht ontbijt mag nemen de dag van de ingreep.

De meeste patiënten die een operatie ondergaan, worden pas de dag van de ingreep zelf opgenomen in het ziekenhuis. Om deze opnames zo vlot mogelijk te laten verlopen, zal u één werkdag voor de ingreep een telefoontje krijgen van onze opnamedienst om u het exacte uur mede te delen waarop u zich aan de onthaalbalie kan aanmelden.

U kan op voorhand uw kamerkeuze aan de arts of opnamedienst doorgeven. U hebt hierbij de keuze tussen een eenpersoonskamer of een tweepersoonskamer. Bij een eenpersoonskamer kan een ereloonsupplement aangerekend worden (maximaal 150% van de ligdagprijs)

2. Preoperatieve onderzoeken

Vooraleer u opgenomen wordt om een operatieve ingreep te ondergaan, dienen een aantal preoperatieve onderzoeken te worden uitgevoerd (bloedafname, elektrocardiogram, röntgenfoto van de longen). Welke onderzoeken noodzakelijk zijn is verschillend van patiënt tot patiënt en afhankelijk van meerdere factoren (leeftijd, medische voorgeschiedenis, roken, medicatie, enzovoort).

De noodzakelijke preoperatieve onderzoeken worden meestal door de huisarts uitgevoerd, aangezien die uw algemene dossier beheert en uw huidige medische toestand het best kan inschatten.

BRENG ZEKER DE RESULTATEN VAN DEZE ONDERZOEKEN MEE DE DAG VAN DE INGREEP.

Uw huisarts zal met u ook bespreken welke medicatie u verder kan nemen en welke best gestopt/vervangen wordt (zoals bijvoorbeeld bloedverdunners).

In bepaalde gevallen kan het nuttig of noodzakelijk zijn om nog een preoperatieve raadpleging te voorzien bij een andere specialist (hart-, nier- of longspecialist). De beslissing of dit noodzakelijk is wordt in overleg met u en uw huisarts genomen.

3. Opname

De dag van de ingreep mag u zich op het vooraf afgesproken uur aanmelden aan de onthaalbalie.

Breng volgende zaken ZEKER mee naar het ziekenhuis:

  • Identiteitskaart
  • Documenten over onderzoeken voor uw opname die u kreeg van uw huisarts
  • Bewijs van hospitalisatieverzekering
  • De INGEVULDE bijlagen die u vindt in de informatie-enveloppe
    • Voorbereidende vragenlijst
    • Thuismedicatie
    • Geïnformeerde toestemming voor anesthesie en opvolging door de dienst anesthesie
    • Formulier ter weigering van bloed en/of bloedproducten
  • Eventuele terugbetalingsattesten van geneesmiddelen

Probeer uw bagage te beperken tot een comfortabel minimum: washandjes, handdoeken, zeep, tandenborstel, tandpasta, kam, scheergerief slaapkledij, kamerjas, pantoffels en kledij. In de onthaalbrochure vindt u wat u aanvullend dient mee te brengen indien van toepassing.

Nadat u bent ingeschreven wordt u begeleid naar een van de balies van onze opnamedienst die zich achter de onthaalbalie bevinden.

Van daaruit wordt u, afhankelijk van de duur van de opname, naar uw kamer op het dagziekenhuis, de afdeling kortverblijf of de afdeling orthopedie gebracht.

De afdeling wordt op de hoogte gebracht door de coördinator van het operatiekwartier wanneer u voor de ingreep naar de operatiezaal gebracht kan worden.

4. De operatie

Ongeveer een half uur tot een uurtje voor de ingreep wordt u naar de preoperatieve ruimte gebracht. Daar wordt u voorbereid op de operatie zelf. Er zal u gevraagd worden om op een mobiele operatietafel te gaan liggen, er wordt een infuus geplaatst en voor sommige ingrepen wordt nog een zenuwblok of een ruggeprik verricht door de anesthesist.

Er zullen u verschillende vragen worden gesteld met betrekking tot uw identiteit, de ingreep en welk lichaamsdeel geopereerd dient te worden. Sommige vragen zullen verschillende keren opnieuw gesteld worden. Dit gebeurt niet om u te vervelen, maar vermindert aanzienlijk het risico op het maken van fouten!

Vooraleer u onder narcose wordt gebracht zal de specialist of iemand van zijn team een pijl tekenen op het te opereren lichaamsdeel.

Wanneer het operatie-team klaar is, zal u in de operatiezaal worden binnengebracht. Daar overloopt de anesthesist nog een aantal ‘check-lists’ met het team en met u alvorens u onder narcose wordt gebracht.

De duur van de operatie is voornamelijk afhankelijk van het soort ingreep dat u ondergaat. Voor meer informatie over de meest courante aandoeningen en bijhorende ingrepen verwijzen wij u graag naar het onderdeel GEWRICHTEN op onze website.

Na de ingreep zal u een periode op de ontwaakzaal verblijven terwijl u ontwaakt uit uw narcose. Hoelang u hier blijft is sterk afhankelijk van welke operatie u onderging en kan variëren van een half uurtje tot meerdere uren. Bij lang durende ingrepen (zoals bijvoorbeeld revisie van prothesen) kan een verblijf op intensieve zorgen noodzakelijk zijn. Dit wordt steeds beslist in overleg met de anesthesist.

Wanneer de anesthesist groen licht geeft, kan u de ontwaakzaal verlaten en wordt u teruggebracht naar uw kamer.

5. Postoperatief verblijf

Eens u op de kamer bent start de eigenlijke revalidatie voor u. In het begin en afhankelijk van de ingreep zal voldoende rust voorzien worden. Het team op de afdeling, bestaande uit verpleegkundigen, sociale assistenten, ergotherapeuten en kinesitherapeuten zal u zo optimaal mogelijk begeleiden en verzorgen. Verblijfsduur en revalidatie zijn sterk afhankelijk van het type operatie. Sommige ingrepen gebeuren in dagopname, waarbij u de dag van de ingreep zelf nog naar huis kan gaan ( bijvoorbeeld een kijkoperatie van de knie). Voor andere ingrepen dient u enkele dagen in het ziekenhuis te verblijven ( bijvoorbeeld het plaatsen van een totale knieprothese).

Wij streven ernaar om elke patiënt een revalidatie op maat te geven. Dit bekomen we door een laagdrempelige communicatie tussen de patiënt, het team op de afdeling en de coördinerende specialist. Wij proberen ervoor te zorgen dat zeker 1 maal per dag de behandelende arts of zijn assistent bij u langskomt om uw postoperatieve evolutie van nabij in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig.

Eens u op de kamer bent, kan u bezoek ontvangen. Bezoekuren in het ziekenhuis zijn vanaf 14u tot 20u. Wij vragen van deze tijden te respecteren om een optimale kwaliteit van zorg te kunnen garanderen.

6. Ontslag

Wanneer u voldoende hersteld bent van uw operatie kan u op ontslag. Het moment waarop u naar huis kan gaan, is sterk verschillend van ingreep tot ingreep en van patiënt tot patiënt. Er wordt dagelijks op verschillende tijdstippen een inschatting gemaakt van uw situatie door het behandelende team en de coördinerende specialist. De beslissing tot ontslag wordt altijd in overleg met de patiënt genomen.

Bij ontslag krijgt u verschillende documenten mee naar huis om ook de nazorg gestroomlijnd te laten verlopen.

Volgende documenten worden meestal meegegeven:

  • Ontslagbrief voor de huisarts. (Deze wordt ook meer en meer elektronisch verstuurd naar de huisarts)
  • Voorschrift voor thuisverpleging (wondzorg, anti-flebitis spuitjes, …)
  • Voorschrift voor kinesitherapie
  • Voorschrift voor medicatie (pijnstilling, ontstekingsremmers, bloedverdunners)
  • Controle-afspraak
  • Voorschrift voor controle-röntgenfoto
  • Ingevulde verzekeringsdocumenten
  • Afwezigheidsattest voor uw werkgever

Meestal kan u op ontslag vanaf net na de middag. Op die manier is er voldoende tijd om nog eens te oefenen met de kinesitherapeut, de nodige documenten in orde te maken en kan u nog genieten van een middagmaal.

Voor de praktische gang van zaken kan u het best overleggen met het verpleegkundig team van de afdeling.

7. Postoperatieve controle

Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u normaalgezien een afspraak mee voor uw eerste postoperatieve controle. Afhankelijk van de ingreep kan dit variëren van 1 week postoperatief tot 6 weken postoperatief.

Mocht de datum en/of het uur dat voor u werd voorzien u minder goed passen, kan u altijd uw afspraak verleggen door contact op te nemen met het secretariaat (LINK NAAR TELEFOONNUMMER EN EMAIL).

In sommige gevallen krijgt u reeds 2 of 3 afspraken mee voor de verschillende postoperatieve controles.

Terug naar boven

Website AZ Maria Middelares: www.mariamiddelares.be

Website anesthesie Maria Middelares: www.anesthesiegent.be

Website Belgische vereniging voor orthopedie en traumatologie: www.bvot.be

Website dienst maagdarmziekten: www.digestiefcentrum.be

Website dienst cardiologie: www.hartcentrum.be

Website Riziv: www.riziv.be

Website NMBS: www.belgianrail.be

Website De Lijn: www.delijn.be

Belgian Hip Society: www.belgianhipsocietybe

Belgian Knee Society: www.belgiankneesociety.be

Google translate: www.googletranslate.be

Terug naar boven
Terug naar boven